Posted by : fandi Selasa, 10 Ogos 2010


salam.. sudah lama tidak menulis entry baru.. maklum lah agak sibuk kebelakangan ni dengan upacara konvokesyen di USM pulau pinang.. =)

entry kali ini nak mengajak anda semua ke satu lagi teknik fotografi yang semakin popular selain dari potret dan lanskap iaitu MACRO.

apakah macro?

macro dalam bahasa mudahnya sesuatu yang kecil. akan tetapi saiznya masih boleh dilihat dengan mata kasar.
jika terlalu kecil sehingga menggunakan microscope maka ia dinamakan MICRO..

fotografi macro pula bermaksud merakam gambar macro tersebut.. bagi kamera kompak biasa anda mesti perasan simbol bunga. dengan mengaktifkan simbol tersebut anda boleh menangkap gambar objek atau serangga dengan dekat..

namun bagi mendapatkan macro yang ekstrim kita perlu menggunakan lensa khas iaitu lensa macro. terdapat banyak jenis lensa macro yang dijual dipasaran bergantung jenis kamera DSLR yang anda gunakan..

namun gambar-gambar yang saya tunjukkan di bawah hanya menggunakan kaedah sendiri iaitu menggunakan kanta tangan yang berkuasa 10x pembesaran sebanyak 2 biji dan digabungkan dengan kit lens 18-55mm saya.


























4 Responses so far.

  1. Habibb says:

    cantik gambar yang mata lalat tu..

  2. seorang yang hebat..boleh tak tunjuk ajar kat saya..tolong laa..klu datang ke utara perlis bgtaw laa..sy student Unimap..

  3. A FUN DEE says:

    syed: saya tak hebat..ni pun cuba2 je =) saya sekarang tidak berada di malaysia.. =)

  4. kreatif ye. minat makro tp xterpikir plak nak guna kanta tngn. bagus la :)


sila laraskan kecerahan monitor komputer anda supaya anda dapat melihat perbezaan setiap jalur-jalur di bawah ini. ini bagi membolehkan anda melihat gambar-gambar dalam blog ini dalam kualiti warna yang maksimum.

Followers

Ebook Percuma tips asas fotografi

Hak Cipta Terpelihara

Blog ini adalah dilindungi oleh akta hakcipta. oleh itu anda dilarang sama sekali untuk memuat turun, menggunakan, memanipulasi, membuat salinan dan lain-lain yang berkaitan tanpa keizinan pemilik blog. sila hubungi pemilik blog untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan kandungan blog ini untuk sebarang tujuan.

Jumlah Pengunjung

copyright@ www.afundee-photography.com. Dikuasakan oleh Blogger.

Stay In Touch

Masukkan alamat email anda di sini:

Delivered by FeedBurner

Copyright © a fun dee`s photography