Posted by : fandi Khamis, 10 Mei 2012

Assalamualaikum semua

Saya pernah mendapat banyak pertanyaan mengenai bagaimana dan apa jenis kamera dan lensa yang sesuai untuk orang baru atau istilah yang popular "Newbie". Dan soalan ini cukup popular di ruangan forum dan facebook.

Jawapan pada soalan ini agak subjektif. Hal ini kerana ia bergantung kepada niat individu tersebut untuk menggunakan kamera tersebut dan juga BAJET.

Namun begitu secara amnya kamera yang sesuai bagi seorang newbie adalah bermula dengan kamera basic iaitu Entry Level. antara jenama entry level yang popular adalah:

Nikon D3100, D3200, D5100 dan lain2 ~ harga dalam lingkungan RM1700 - RM2500 termasuk Kitlens
Canon 1100D, 500D, 600D dan lain2 ~ harga juga dalam lingkungan RM1700-RM2500 termasuk Kitlens
Pentax Kx,Kr dan lain2 ~ harga juga dalam lingkungan RM1700- RM2500 termasuk Kitlens

dan beberapa jenis Jenama lain seperti Olympus dan Sony.

Dan semestinya akan keluar persoalan sebegini" apa perbezaan jenama kamera-kamera tersebut?"

dan jawapannya pada saya ialah "TIADA PERBEZAAN KETARA"

dari segi konsep fotografi kesemua jenama kamera mempunyai asas kamera yang sama iaitu Shutter speed, ISO dan Aperture pada lensa. apa yang berbeza mungkin dari segi bentuk dan rekaan serta software yang digunakan. dan yang paling penting:

Tips memilih kamera:

PILIH JENAMA YANG MUDAH UNTUK MENDAPATKAN WARRANTI,ALAT GANTI DAN LENSA.

Mungkin di kawasan anda Jenama Canon lebih popular dan barang-barang Canon lebih mudah didapati berbanding jenama kamera lain dan sebaliknya. Jadi buat pilihan yang bijak untuk memudahkan anda mendapatkan stok Lensa pada masa akan datang.

Tips memilih Lensa:

Ok sekarang anda dah dapat kamera yang anda kehendaki. Biasanya kamera entry level akan dilengkapi dengan Kit Lens 18-55mm f 3.5-5.6. Sebagai Penggunaan asas Lensa tersebut sudah cukup untuk merakam aktiviti seharian kerana focal length 18mm sesuai digunakan untuk merakam landskap dan focal length 55mm sesuai untuk potret.

Namun begitu sebagai penambahbaikan dalam fotografi saya banyak menyarankan Newbie untuk menambah lensa 50mm dalam koleksi. 50mm merupakan focal length yang paling popular dalam merakam potret dan Wedding Photography. Bagi Jenama Canon dan Nikon meraka ada mengeluarkan lensa 50mm f1.8 yang berharga dalam lingkungan RM300-RM500 yang mempunyai aperture yang besar iaitu f1.8. Ia sangat sesuai untuk merakam potret yang menghasilkan Blur yang menarik serta sesuai untuk digunakan pada low light situation atau situasi cahaya rendah. contoh-contoh gambar boleh anda saksikan di sini : http://www.flickr.com/groups/canonef50mm/pool/

Lain-lain lensa adalah bergantung pula kepada minat masing-masing. Jika anda minat merakam gambar burung maka lensa asas yang terbaik adalah yang mempunyai focal length 70-300mm f4-5.6 kerana focal length maksimum 300mm membolehkan anda zoom dengan lebih jauh berbanding kit lens. Harga bagi lensa tersebut dalam lingkungan RM600- RM1500 mengikut jenama dan kualiti.

Jika anda minat merakam landskap, selain menggunakan kitlens anda juga boleh menggunakan Ultra Wide angle Lens mempunyai angle view yang lebih luas seperti 12-24mm atau 10-22mm.

Terdapat juga Brand-brand 3rd Party yang boleh anda pertimbangkan seperti TAMRON, SIGMA, TOKINA, SAMYANG dan lain-lain yang juga menghasilkan Lensa-lensa yang boleh digunakan oleh kamera Jenama Canon,Nikon,Pentax dan lain-lain yang dijual dengan harga yang lebih murah.

Jadi ape yang penting sekarang adalah membuat kira-kira dari segi bajet yang diperlukan dan pilih jenis fotografi yang kita minat sebelum membuat pembelian supaya tidak membazir dan tidak menyesal dikemudian hari. hal ini kerana hobi fotografi adalah sesuatu hobi yang mahal. Jadi buat pilihan yang bijak.

sebarang pertanyaan dan komen bolehlah dibuat diruangan komen atau boleh email kepada saya di afundee.photography@gmail.com

Diharapkan entry kali ini memberi anda idea untuk mendapatkan kamera dan lensa yang sesuai pada diri anda. Sekian

Terima Kasih



sila laraskan kecerahan monitor komputer anda supaya anda dapat melihat perbezaan setiap jalur-jalur di bawah ini. ini bagi membolehkan anda melihat gambar-gambar dalam blog ini dalam kualiti warna yang maksimum.

Followers

Ebook Percuma tips asas fotografi

Hak Cipta Terpelihara

Blog ini adalah dilindungi oleh akta hakcipta. oleh itu anda dilarang sama sekali untuk memuat turun, menggunakan, memanipulasi, membuat salinan dan lain-lain yang berkaitan tanpa keizinan pemilik blog. sila hubungi pemilik blog untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan kandungan blog ini untuk sebarang tujuan.

Jumlah Pengunjung

copyright@ www.afundee-photography.com. Dikuasakan oleh Blogger.

Stay In Touch

Masukkan alamat email anda di sini:

Delivered by FeedBurner

Copyright © a fun dee`s photography