Posted by : fandi Khamis, 7 Februari 2013

Assalamualaikum semua

pertama sekali saya ucapkan terima kasih kepada pembaca yang setia melayari blog saya yang agak kurang aktif buat masa ni..

Pada hari ni saya nak kongsikan info manipulasi yang amat membantu jurugambar untuk mengubah background sesuatu gambar menggunakan kaedah Green screen...

apakah green screen?

green screen merupakan latar belakang hijau yang digunakan dalam studio fotografi atau filem kesan khas bagi mengubah sesuatu latar belakang lain atau menambah kesan khas pada gambar..



ape yang perlu adalah sebuah latar belakang hijau dan subjek yang hendak kita rakam... namun terdapat kelemahan bagi kaedah ini. antaranya ialah jika subjek yang hendak kita rakam memakai warna hijau maka latar belakang hijau tidak boleh digunakan dan boeh diganti dengan latar belakang biru..

video di bawah ini merupakan tutorial yang saya dapat di Youtube yang menunjukkan cara untuk menggunakan Paint.net dalam editing Chroma Key.. 




Sekian Terima Kasih :)




sila laraskan kecerahan monitor komputer anda supaya anda dapat melihat perbezaan setiap jalur-jalur di bawah ini. ini bagi membolehkan anda melihat gambar-gambar dalam blog ini dalam kualiti warna yang maksimum.

Followers

Ebook Percuma tips asas fotografi

Hak Cipta Terpelihara

Blog ini adalah dilindungi oleh akta hakcipta. oleh itu anda dilarang sama sekali untuk memuat turun, menggunakan, memanipulasi, membuat salinan dan lain-lain yang berkaitan tanpa keizinan pemilik blog. sila hubungi pemilik blog untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan kandungan blog ini untuk sebarang tujuan.

Jumlah Pengunjung

copyright@ www.afundee-photography.com. Dikuasakan oleh Blogger.

Stay In Touch

Masukkan alamat email anda di sini:

Delivered by FeedBurner

Copyright © a fun dee`s photography