Posted by : fandi Khamis, 10 Jun 2010

salam semua..apa khabar? bagaimana dengan prestasi fotografi anda? harap-harap ia blog ini sedikit sebanyak dapat membantu anda dalam meningkatkan prestasi fotografi anda =)

ok tajuk entry pada kali ini berkenaan dengan latar belakang sesuatu gambar. untuk pengetahuan anda, latar belakang sebenarnya memainkan peranan yang besar dalam menentukan gambar kita bagus atau tidak.. bagus dalam segi maksud mesej yang kita hendak sampaikan pada pada orang lain melalui gambar kita akan dapat difahami. dengan kata lain subjek utama ditunjuk dengan jelas tanpa gangguan latarbelakang yang serabut.


contoh gambar diatas. dalam gambar tersebut saya ingin menunjukkan gambar lensa kamera saya. akan tetapi kemungkinan pemandangan anda akan terganggu disebabkan oleh latarbelakang yang serabut dan tidak kemas. jadi gambar di atas gagal untuk memfokuskan subjek utama kerana latar belakang yang tidak kemas. jadi cara untuk mengatasi masalh tersebut adalah dengan menggunakan latar belakang yang ringkas dan kemas seperti gambar di bawah:



berbeza seperti gambar pertama, saya menggunakan latarbelakang putih yang kemas dan ringkas dan tanpa gangguan. jadi saya dapat menonjolkan subjek utama saya dan mesej yang saya hendak sampaikan adalah sebuat lensa kamera. orang yang melihat akan hanya melihat pada subjek utama dan tidak diganggu oleh latar belakang kerana latar belakang adalah kosong dan ringkas. kaedah ini banyak digunakan untuk fotografi studio untuk model, shoot produk jualan internet dan sebagainya.

setting yang saya gunakan sangatlah ringkas. oleh sebab subjek saya adalah bersaiz kecil maka latar belakang yang saya gunakan adalah sekeping kertas A4 putih. dan pencahayaan bagi gambar tersebut saya hanya menggunakan lampu bilik saya yang sedia ada.


disini saya hanya membincangkan tentang latarbelakang bagi gambar. untuk pencahayaan bagi shoot produk dan sebagainya akan saya bincangkan di entry akan datang. jadi selamat mencuba ok =)

sedikit nasihat untuk anda: anda perlu banyak praktik untuk menghasilkan gambar yang baik. sememangnya tiada benda yang mudah dan mengambil masa yang cepat untuk kita kuasai. jadi perlulah kita praktikkan apa sahaja yang kita telah pelajari. ilmu tanpa amal adalah sia-sia. jadi selamat beramal =)   


p/s: jika anda rasa blog ini bermanfaat anda boleh kongsi pada rakan-rakan dan untuk mendapatkan update terbaru terus dari email anda boleh subscribe dengan mendaftarkan email anda diruangan subscribe. =)


sila laraskan kecerahan monitor komputer anda supaya anda dapat melihat perbezaan setiap jalur-jalur di bawah ini. ini bagi membolehkan anda melihat gambar-gambar dalam blog ini dalam kualiti warna yang maksimum.

Followers

Ebook Percuma tips asas fotografi

Hak Cipta Terpelihara

Blog ini adalah dilindungi oleh akta hakcipta. oleh itu anda dilarang sama sekali untuk memuat turun, menggunakan, memanipulasi, membuat salinan dan lain-lain yang berkaitan tanpa keizinan pemilik blog. sila hubungi pemilik blog untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan kandungan blog ini untuk sebarang tujuan.

Jumlah Pengunjung

copyright@ www.afundee-photography.com. Dikuasakan oleh Blogger.

Stay In Touch

Masukkan alamat email anda di sini:

Delivered by FeedBurner

Copyright © a fun dee`s photography