Posted by : fandi Sabtu, 12 Jun 2010

salam semua.. hari ni saya akan berkongsi tentang apa itu fotografi aksi atau bahasa orang putih nya "action photography"

bila bercakap tentang aksi pastinya sesuatu pergerakan berlaku. jadi fotografi aksi sebenarnya merakam pergerakan tersebut.

terdapat beberapa teknik fotorafi aksi dan yang paling popular antaranya adalah PANNING..
panning atau dalam bahasa malaysia "menjejak" adalah merakam pergerakan sesuatu subjek yang masih dalam pergerakan contohnya kereta, motosikal, pelari 100 meter dan sebagainya. semasa merakam gambar tersebut subjek utama akan berada dalam fokus manakala latarbelakang akan kabur disebabkan oleh pergerakan tersebut.




panning memberikan impak pergerakan yang menunjukkan subjek berada dalam pergerakan disebabkan oleh latarbelakang yang kabur. cara-cara membuat panning adalah:

1) boleh guna Mode Shutter Priority atau manual
2) gunakan shutter dalam lingkungan 1/40 - 1/60 
3) guna aperture yg kecil atau sederhana ( f5.6 - f8 ) dan iso yang rendah (200-400)
4) gunakan mode CONTINUOUS FOCUS ( baca manual untuk mengetahui bagaimana untuk tukar)
5) fokuskan pada kenderaan yang bergerak dengan mengikut pergerakan kenderaan tersebut semasa fokus.
6) tekan shutter semasa masih dalam pergerakan atau semasa sedang fokus.
7) praktik selalu dan cuba2 setting sehingga dapat =)

setting yang saya cadangkan diatas mungkin berbeza dengan setting yang anda gunakan mengikut keadaan. gmbr diatas saya rakam semasa waktu petang iaitu dalam lingkungan 6 ptg ke atas. jadi cahaya agak kurang. jadi setting mungkin berbeza sedikit jika anda menangkap gmbr semasa tengahari.

selain panning terdapat juga kaedah lain yang dipanggil FREEZE atau memberhentikan atau membekukan pergerakan. membekukan pergerakan kadangkala memberikan impak yang sangat menarik.. kita boleh melihat keadaan semasa subjek tersebut diberhentikan dari pergerakan:


rakan sekelas saya membuat aksi lompatan

kucing saya sedang melompat =)

cara untuk memberhentikan subjek yg bergerak adalah dengan menggunakan shutter speed yang pantas ( contohnya 1/500) dengan itu subjek akan berhenti. saya menggunakan mode: Shutter priority iaitu kita hanya mengawal shutter speed dan aperture serta iso akan dikawal oleh kamera.

tetapi jika anda menggunakan flash, untuk maklumat anda flash kamera hanya akan menyala jika shutter speed berada si bawah 1/180 atau 1/200 bagi sesetengah kamera. lebih daripada nilai tersebut flash tidak akan menyala.. ini dinamakan SYNC SPEED.. iaitu kelajuan maksimum shutter untuk membenarkan flash menyala..mungkin bahagian akhir ini lebih kepada teknikal tetapi secara amnya semua kamera adalah standard. penggunaan flash juga membantu memberhentikan pergerakan.

jadi harap entry kali ini memberi sedikit pengetahuan dan membantu anda dalam memperkembangkan kemahiran fotografi.

sampai ke lain masa kita jumpa lagi untuk entry akan datang =)

ON!!

p/s: jika blog ini membantu anda sila kongsikan pada rakan-rakan dan boleh mengisi email di ruangan subscribe untuk mendapatkan update terbaru terus memalui email.



2 Responses so far.

  1. wahhh.. bestla tips ni.. tak sabar nk memiliki DSLR...Mungkin pasni boleh bg tips bgmana nak memilih DSLR bagi beginners.. :)

  2. fandi says:

    annazanariah: saya sudah pun menulis tentang tips bagaimana beginner ingin memilih kamera dslr di http://afundee-photography.blogspot.com/search/label/tip%3A%20panduan%20beli%20kamera


sila laraskan kecerahan monitor komputer anda supaya anda dapat melihat perbezaan setiap jalur-jalur di bawah ini. ini bagi membolehkan anda melihat gambar-gambar dalam blog ini dalam kualiti warna yang maksimum.

Followers

Ebook Percuma tips asas fotografi

Hak Cipta Terpelihara

Blog ini adalah dilindungi oleh akta hakcipta. oleh itu anda dilarang sama sekali untuk memuat turun, menggunakan, memanipulasi, membuat salinan dan lain-lain yang berkaitan tanpa keizinan pemilik blog. sila hubungi pemilik blog untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan kandungan blog ini untuk sebarang tujuan.

Jumlah Pengunjung

copyright@ www.afundee-photography.com. Dikuasakan oleh Blogger.

Stay In Touch

Masukkan alamat email anda di sini:

Delivered by FeedBurner

Copyright © a fun dee`s photography