Posted by : fandi Isnin, 5 Julai 2010

salam semua.. maaf kerana da agak kurang entry.. bukan sebab pe saya sekarang agak sibuk menguruskan kerja.. maklumlah baru je mula kerja.. =)

jadi bagaimana prestasi fotografi anda? harap2 blog ini sedikit sebanyak membantu saudara-saudari dalam menghasilkan gambar yang menarik..

topik kali ini berkenaan light trail atau dlam bahasa melayunya alur cahaya la lebih kurang..
light trail merupakan kaedah merakam cahaya yang bergerak dalam bentuk memanjang. ini disebabkan oleh bukaan shutter yang perlahan. ini disebabkan oleh apabila shutter terbuka, sensor akan merakam cahaya yang masuk.. disebabkan oleh bukaan shutter yang lama menyebabkan cahaya yang bergerak( cahaya kenderaan) dirakam berterusan dan menghasilkan trail ( alur) cahaya..

contoh gambar yang saya rakam:


gambar di atas saya rakam menggunakan setting shutter 30 saat, iso 100 dan aperture f13. 

untuk mendapatkan light trail sgt penting adanya TRIPOD. tanpa tripod sangat susah untuk mendapatkan gambar yang sharp pada shutter speed yang sangat perlahan..

caranya adalah dengan set pada kamera anda shutter speed yang sesuai. gunakan timer semasa memulakan shutter supaya kamera tidak bergegar sekiranya anada menekan shutter menggunakan jari..

jadi selamat mencuba ok =)

One Response so far.

  1. sgt minat fotografi...tp xde kamera besa tu.. :)


sila laraskan kecerahan monitor komputer anda supaya anda dapat melihat perbezaan setiap jalur-jalur di bawah ini. ini bagi membolehkan anda melihat gambar-gambar dalam blog ini dalam kualiti warna yang maksimum.

Followers

Ebook Percuma tips asas fotografi

Hak Cipta Terpelihara

Blog ini adalah dilindungi oleh akta hakcipta. oleh itu anda dilarang sama sekali untuk memuat turun, menggunakan, memanipulasi, membuat salinan dan lain-lain yang berkaitan tanpa keizinan pemilik blog. sila hubungi pemilik blog untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan kandungan blog ini untuk sebarang tujuan.

Jumlah Pengunjung

copyright@ www.afundee-photography.com. Dikuasakan oleh Blogger.

Stay In Touch

Masukkan alamat email anda di sini:

Delivered by FeedBurner

Copyright © a fun dee`s photography