Posted by : fandi Isnin, 26 Julai 2010

kamera yang mahal seperti kamera digitar dan DSLR sebenarnya sangat sensitif kepada kelembapan terutama LENS.. hal ini kerana MUSUH utama lensa kamera anda adalah KULAT atau fungus...

kulat fungus amat mudah tumbuh di permukaan kaca lensa apabila dalam keadaan lembab.. jika lens ada ditumbuhi fungus maka ada dua pilihan sahaja iaitu mengeluarkan belanja yang tinggi untuk membuang fungus atau bagi kes yang teruk anda terpaksa membuang lens anda kerana tidak boleh digunakan lagi.. ia juga akan mengurangkan kualiti gambar yang dihasilkan...

cara untuk menyimpan kamera anda adalah dengan menggunakan DRY BOX:


diambil dari www.shashinki.com

kenapa anda perlukan drybox? kerana drybox ini mengawal lembapan yang sesuai untuk kamera anda.. kelembapan yang sesuai adalah dalam lingkungan 40-50% kelembapan.. 

di Malaysia kadar kelembapan adalah dalam lingkungan 70%-90%.. maknanya ia sangat tinggi dan sangat tidak sesuai untuk membiarkan kamera anda di dalam almari atau di dalam beg tanpa penyerap lembapan..

selain itu anda juga boleh membuat Drybox sendiri dengan menggunakan TUPPERWARE besar dan menggunakan silica gel atau penyerap lembapan kalsium karbonat..anda boleh membaca bagaimana membuat  drybox sendiri di http://www.christophersam.com/2008/10/diy-dry-box.html.

ok mungkin anda x penah melihat bagaimana rupanya fungus yang tumbuh pada lensa? ini lah rupanya jika anda tidak menjaga kamera dengan baik:




ini antara gambar yang saya dapat di internet.. 

salah satu lensa saya juga sedang ditumbuhi tetapi masih boleh digunakan.. =)


mungkin informasi ini sangat berguna pada anda.. semoga ia bermanfaat =) jaga kamera anda yang beribu ribu ringgit tu ye... =)

ON





4 Responses so far.

  1. Salam ~_^
    sure mahal Dry box ni kan...
    pekata kita pakai jak box tupperware tu..hehehe
    dan sebelum letak dalam tu pastikan kamera bukan dalam keadaan yg basah / lembab... agar lensa dan kamera terselamat dari serangan
    link yang dibagi tu.... berguna ...aku nak amalkan sebelum terlambat... huhuhuh

  2. fandi says:

    budakhutan: drybox tu harganya dalam julat 100 ke 300 untuk yang biasa2.. tetapi berbaloi untuk dimilik kerana nak jaga kamera kita yang beribu-ribu tu.lebih baik berhabis cuma 300 ringgit berbanding beribu ringgit untuk membaiki kamera atau lens yang rosak =)

    tapi saya juga menggunakan drybox tupperware tu tetapi merancang untuk membeli drybox yang sebenar untuk menjaga kamera untuk jangkamasa panjang =)

  3. Yup, nanti nyesal tak sudah plak kan kalau kamera yang dibeli tu ada masalan di kemudian hari.
    Akan mencari dan nak beli drybox yang sesuai gaklah ~_^

    good info bro

  4. speedlite boleh masuk drybox ke...


sila laraskan kecerahan monitor komputer anda supaya anda dapat melihat perbezaan setiap jalur-jalur di bawah ini. ini bagi membolehkan anda melihat gambar-gambar dalam blog ini dalam kualiti warna yang maksimum.

Followers

Ebook Percuma tips asas fotografi

Hak Cipta Terpelihara

Blog ini adalah dilindungi oleh akta hakcipta. oleh itu anda dilarang sama sekali untuk memuat turun, menggunakan, memanipulasi, membuat salinan dan lain-lain yang berkaitan tanpa keizinan pemilik blog. sila hubungi pemilik blog untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan kandungan blog ini untuk sebarang tujuan.

Jumlah Pengunjung

copyright@ www.afundee-photography.com. Dikuasakan oleh Blogger.

Stay In Touch

Masukkan alamat email anda di sini:

Delivered by FeedBurner

Copyright © a fun dee`s photography