Posted by : fandi Isnin, 13 Disember 2010

apakah PSAM?

PSAM merupakan mode-mode yang digunakan untuk merakam gambar, saya akan menerangkan secara ringkas apakah maksud bagi setiap huruf-huruf tersebut:

P
program mode - merupakan mode yang secara automatik mengesan "scene" atau keadaan semasa anda merakam gambar tersebut. contohnya jika waktu itu adalah waktu matahari terbenam maka kamera akan secara automatik menggunakan "setup" yang sesuai bagi keadaan sunset. akan tetapi tidak semua keadaan yang dikesan oleh kamera adalah tepat lebih-lebih lagi apabila terdapat sumber cahaya yang berbeza seperti cahaya lampu fluorescent dan tungsten pada satu tempat yang sama. jumlah iso boleh ditukar pada mode ini manakala shutter dan aperture dikawal oleh kamera.

S
shutter priority - pada mode ini anda mengawal shutter speed sepenuhnya manakala aperture dan iso akan dikawal oleh kamera bagi mendapatkan exposure yang sesuai mengikut shutter speed yang anda pilih. mode ini sesuai apabila anda ingin merakam sesuatu yang memerlukan anda mengawal shutter speed sahaja seperti merakam gambar sukan larian dan sebagainya.

A
Aperture priority- pada mode ini anda mengawal aperture sepenuhnya manakala shutter speed dan iso dikawal oleh kamera bagi mendapatkan exposure yang sesuai bagi aperture yang anda pilih. mode ini sesuai apabila anda ingin mengawal "depth of field" ataupun apa-apa rakaman yang memerlukan kawalan aperture tanpa perlu merisaukan shutter speed ataupun iso.

M
Manual Mode- mode ini merupakan mode yang mana anda mengawal kamera anda sepenuhnya. kesemua setting aperture,shutter dan iso adalah dalam kawalan anda sendiri mengikut jenis gambar yang anda kehendaki. mode manual memerlukan banyak latihan untuk dimahirkan. pemahaman asas fotografi amat penting bagi membolehkan anda menggunakan mode manual dengan baik. dengan mode manual anda yang menentukan 100% apa yang anda ingin rakam dan settting yang bagaimana anda inginkan.


kesemua mode di atas ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. ia bergantung kepada diri kita untuk menggunakan mode yang mana. mode yang saya selalu gunakan adalah manual dan juga aperture priority ( pada compact kamera saya). namun apa yang penting adalah memahami asas bagi ketiga-tiga asas penting kamera iaitu aperture,shutter dan iso. dengan memahami kesemua itu maka anda akan mengetahui dengan lebih jelas apakah tujuan mode-mode tersebut diwujudkan. jangan terperanjat jika anda melihat ada fotografer profesional juga menggunakan mode P,S dan A =)

secara keseluruahannya:

asas fotografi amat penting!!

semoga entry ini memberi anda sedikit informasi bagaimana kamera anda berfungsi.

ON

salam

One Response so far.

  1. themalin says:

    sedang melatihkan diri guna mode manual dgn lebih cekap..
    thx2.. hee


sila laraskan kecerahan monitor komputer anda supaya anda dapat melihat perbezaan setiap jalur-jalur di bawah ini. ini bagi membolehkan anda melihat gambar-gambar dalam blog ini dalam kualiti warna yang maksimum.

Followers

Ebook Percuma tips asas fotografi

Hak Cipta Terpelihara

Blog ini adalah dilindungi oleh akta hakcipta. oleh itu anda dilarang sama sekali untuk memuat turun, menggunakan, memanipulasi, membuat salinan dan lain-lain yang berkaitan tanpa keizinan pemilik blog. sila hubungi pemilik blog untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan kandungan blog ini untuk sebarang tujuan.

Jumlah Pengunjung

copyright@ www.afundee-photography.com. Dikuasakan oleh Blogger.

Stay In Touch

Masukkan alamat email anda di sini:

Delivered by FeedBurner

Copyright © a fun dee`s photography