Posted by : fandi Sabtu, 11 Disember 2010

"art of seeing" merupakan seni memandang kepada persekitaran dengan mengaplikasikan elemen seni. ia merupakan sesuatu yang subjektif. bergantung kepada cara seseorang itu menilai sesuatu yang dilihat. sesuai dengan pepatah " beauty is at the eye of the beholder" atau kecantikan adalah terletak kepada orang yang melihat.

kadangkala sesuatu yang biasa akan menjadi luar biasa jika dipandang pada sudut yang berbeza. itulah seni =)
seni melihat adalah diperolehi melalui banyak latihan dan ilmu seni. kita perlu memahirkan diri dengan elemen seni seperti garisan, bentuk, warna dan sebagainya barulah kita boleh aplikasikan di dalam fotografi.

saya juga masih belum mahir dalam "art of seeing". impian saya ingin menjadikan karya fotografi saya menghasilkan "WOW" pada orang lain yang melihat gambar saya. jadi sama-sama lah kita berlatih untuk memandang dengan seni =)

pokok krismas yang berbentuk geometri kon dan segi empat dan dikompos secara simetri

 elemen garisan bersilang ditambah elemen manusia
 warna merah yang kontra berbanding latar belakang menjadikan ia menarik

 gabungan warna yang menarik =)

 kesan cahaya dari pintu masuk menghasilkan kesan menarik terutama pada rambut kanak-kanak tersebut. saya cepat-cepat rakam dengan menggunakan mode burst. =)
 warna merah yang garang =)
 warna-warna hiasan yang pelbagai yang dikompos secara menegak
 dikompos secara melintang pula
 kombinasi warna pada gerai baju menarik perhatian saya.

 komposisi secara simetri dan kesan perspektif garisan yang semakin menjauh
bunga warna merah ditengah-tengah.

mungkin contoh-contoh di atas bukanlah baik tetapi matlamat saya sekurang-kurangnya memberi idea bagaimana "art of seeing" diaplikasikan... jadi biasakan diri dengan elemen-elemen seni dan aplikasikan dalam gambar anda. ia malah diaplikasikan oleh fotografer profesional tidak kira dalam bidang mana seperti perkahwinan, newborn portraiture, product photograpy dan yang paling popular adalah street photography.

kesemua gambar di atas dirakam menggunakan kamera kompak kerana mudah dibawa dan disembunyikan untuk tujuan kandid =)

semoga anda mendapat informasi untuk entry kali ini.

selamat berhujung minggu

ON

salam


sila laraskan kecerahan monitor komputer anda supaya anda dapat melihat perbezaan setiap jalur-jalur di bawah ini. ini bagi membolehkan anda melihat gambar-gambar dalam blog ini dalam kualiti warna yang maksimum.

Followers

Ebook Percuma tips asas fotografi

Hak Cipta Terpelihara

Blog ini adalah dilindungi oleh akta hakcipta. oleh itu anda dilarang sama sekali untuk memuat turun, menggunakan, memanipulasi, membuat salinan dan lain-lain yang berkaitan tanpa keizinan pemilik blog. sila hubungi pemilik blog untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan kandungan blog ini untuk sebarang tujuan.

Jumlah Pengunjung

copyright@ www.afundee-photography.com. Dikuasakan oleh Blogger.

Stay In Touch

Masukkan alamat email anda di sini:

Delivered by FeedBurner

Copyright © a fun dee`s photography