Posted by : fandi Rabu, 26 Mei 2010

salam semua.. apa khabar? harap-harap anda semua sihat. saya masih bercuti di rumah. jadi banyak masa untuk mengupdate blog ini.. =)

jadi entry hari ni adalah ringkas sahaja. tetapi ia mungkin membantu dalam menghasilkan gambar yang baik. GUNA FLASH SEMASA SIANG. pelik?? hehe sebenarnya flash bukan sahaja bertujuan digunakan semasa untuk keadaan kurang cahaya tetapi juga untuk digunakan semasa hari siang.

kenapa ia digunakan semasa hari siang?? hari yang cahaya terik seperti pada waktu tengahari menghasilkan bayang-bayang pada wajah subjek. dengan ini wajah akan gelap. susah tentu ia akan menjadikan gambar kita kurang baik.


sebagai contoh gambar di atas. anak buah saya sebagai model. nama dia fariez.. ok kita lihat mmg pada waktu ini cahaya cukup banyak dan terik tetapi ia menghasilkan wajah yang gelap disebabkan oelh bayang-bayang yang terhasil. jadi saya gunakan flash pada gambar di bawah dengan sedikit aksi =)



wajah anak buah saya kini semakin jelas dan flash juga dapat membantu dalam memberhentikan pergerakan yang pantas.

ok selamat mencuba. jangan dapat gambar yang gelap ye? sampai kita berjumpa lagi pada entry akan datang. 

p/s: jika suka pada blog saya sila langgan dengan memasukkan email anda di sebelah kanan di ruangan yang disediakan dan anda akan mendapat email bagi setiap update terbaru. =)

ON!!

2 Responses so far.

  1. selama ni baca baca kat blog, tak digalakkan guna flash waktu siang. Terima kasih byk2 atas info. Saya cuba praktikkan

  2. fandi says:

    shameel: tujuannyer untuk mencerahkan wajah subjek. ia bergantung pada keadaan juga. jika sujek gelap disebabkan bayang2, maka kita kena guna flash. selamat praktik =) ON!


sila laraskan kecerahan monitor komputer anda supaya anda dapat melihat perbezaan setiap jalur-jalur di bawah ini. ini bagi membolehkan anda melihat gambar-gambar dalam blog ini dalam kualiti warna yang maksimum.

Followers

Ebook Percuma tips asas fotografi

Hak Cipta Terpelihara

Blog ini adalah dilindungi oleh akta hakcipta. oleh itu anda dilarang sama sekali untuk memuat turun, menggunakan, memanipulasi, membuat salinan dan lain-lain yang berkaitan tanpa keizinan pemilik blog. sila hubungi pemilik blog untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan kandungan blog ini untuk sebarang tujuan.

Jumlah Pengunjung

copyright@ www.afundee-photography.com. Dikuasakan oleh Blogger.

Stay In Touch

Masukkan alamat email anda di sini:

Delivered by FeedBurner

Copyright © a fun dee`s photography