Posted by : fandi Rabu, 8 Disember 2010

assalamualaikum semua

apakah RAW dan JPEG?
RAW dan JPEG merupakan format gambar yang dihasilkan oleh sesebuah kamera. format yang paling biasa digunakan adalah JPEG.

tetapi apakah perbezaan antara RAW dan JPEG?

JPEG merupakan format yang sudah di "compress" oleh sensor camera untuk menghasilkan "file" yang bersaiz kecil dan cepat. biasanya ia merangkumi saiz 8 bit per pixel atau ( 8bit= 1byte) iaitu saiz bagi 1 pixel. contoh bagi size 12 megapixel bagi kamera saya adalah dalam lingkungan 6Mb.

RAW pula merupakan file gambar yang tidak di "compress" oleh sensor. file RAW biasanya lebih besar iaitu sehingga 12 atau 14 bit/pixel. terdapat pelbagai format RAW antaranya ialah DGN, PEF dan juga lain-lain bergantung kepada jenis kamera yang digunakan. contoh saiz bagi 12 megapixel kamera saya dalam format RAW adalah 11 Mb.

kedua-duanya ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

JPEG
kelebihan:
1.)saiz fail lebih kecil (mudah disimpan dan tidak memakan banyak ruang dalam hard disk)
2) boleh dicetak serta merta
3) format yang paling meluas digunakan di seluruh dunia
4) pantas untuk di simpan dalam kad memori.

kekurangan
1) kualiti rendah berbanding RAW
2) sangat terhad untuk editing ( mencerahkan, menukar white balance dll)


RAW
kelebihan
1) lebih informasi berbanding JPEG
2) kualiti tinggi
3) tidak terhad untuk sebarang editing ( saiz file besar)

kekurangan
1) file saiz yang besar ( kos tinggi untuk menyimpan gambar dan memerlukan hard disk berkapasiti tinggi)
2) masa tambahan untuk editing
3) memerlukan software khas untuk melihat dan manipulasi gambar format RAW ( photoshop, lightroom dll)
4) lambat untuk disimpan dalam kad memori.

sebenarnya banyak lagi kebaikan dan kelemahan bagi kedua-dua format namun apa yang disenaraikan merupakan kelebihan dan kelemahan yang paling ketara.

ia bergantung kepada anda untuk memilih format yang sesuai dengan anda. jika anda suka manipulasi maka format RAWmerupakan format yang sesuai kerana ia mengekalkan kualiti gambar yang tinggi terutama untuk gambar yang ingin di cetak besar. manakala jika sekadar kegunaan biasa maka JPEG adalah format yang sesuai.

ada juga kamera pada masa kini yang mampu menghasilkan kedua-dua format dalam masa yang sama. jadi anda mendapat kedua-duanya sekali. namun ia akan mempercepatkan kadar kad memori anda untuk penuh =)

pilih dengan bijak mengikut kegunaan anda. secara peribadi saya merakam menggunakan JPEG 90% dari gambar yang saya rakam kerana saya kurang kepada manipulasi gambar. kualiti JPEG masih boleh dipertingkatkan dengan menggunakan setting kamera yang sesuai seperti ISO yang rendah, menggunakan tripod pada kawasan yang kurang cahaya atau menggunakan cahaya tambahan seperti external flash.

sekian informasi kali ini

ON

assalamualaikum

4 Responses so far.

  1. saya pun guna jpeg je, saiz kecik, mudah simpan kan. tq 4 d info :)

  2. themalin says:

    nice info.. thx en.afundee ^__^

  3. Tanpa Nama says:

    czemu nie:)


sila laraskan kecerahan monitor komputer anda supaya anda dapat melihat perbezaan setiap jalur-jalur di bawah ini. ini bagi membolehkan anda melihat gambar-gambar dalam blog ini dalam kualiti warna yang maksimum.

Followers

Ebook Percuma tips asas fotografi

Hak Cipta Terpelihara

Blog ini adalah dilindungi oleh akta hakcipta. oleh itu anda dilarang sama sekali untuk memuat turun, menggunakan, memanipulasi, membuat salinan dan lain-lain yang berkaitan tanpa keizinan pemilik blog. sila hubungi pemilik blog untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan kandungan blog ini untuk sebarang tujuan.

Jumlah Pengunjung

copyright@ www.afundee-photography.com. Dikuasakan oleh Blogger.

Stay In Touch

Masukkan alamat email anda di sini:

Delivered by FeedBurner

Copyright © a fun dee`s photography