Posted by : fandi Rabu, 12 Januari 2011

salam

dalam hidup kita kini banyak perkara yang perlu kita ketahui dan pelajari. kadang kala kita perlu ada seseorang yang mengajar kita dalam membuat sesuatu. belajar dengan guru. sesiapa sahaja boleh menjadi guru dalam hidup kita. samada formal atau tidak formal. belajar dengan guru merupakan tuntutan dalam Agama kita. jika tidak maka syaitan lah guru kita.

akan tetapi sesudah kita belajar sesuatu pernahkah kita terfikir untuk "explore" mengikut cara kita sendiri sesudah kita pelajari sesuatu?

contohnya dalam kontek fotografi. kita sudah belajar asas fotografi seperti aperture,shutter speed, iso dan komposisi sebagai contoh. dengan ilmu asas itu adakah kita hanya ingin tahu sampai ke tahap itu tanpa "explore" dengan cara sendiri?

apa yang berlaku yang kita dapat lihat adalah kita terlalu berharap dengan komen/kritikan orang lain tentang gambar/ hasil kerja kita daripada orang lain sehingga ke satu tahap ia menjadi acuan kepada hasil kerja kita dan bukan lagi hasil kreativiti atau keinginan kita sendiri..

kritikan orang lain terhadap hasil kerja kita kadangkala penting dalam membantu meningkatkan diri. akan tetapi jangan sampai ia menjadi sesuatu keperluan sehingga kita hilang hak untuk menghasilkan hasil kreativiti sendiri.

jadi kita perlu bereksperimen dan "explore" dengan ilmu yang kita ada. dengan cara itu baru lah kita akan mengetahui apa yang kita kehendaki dalam hasil kerja/gambar kita.

dalam kontek fotografi terdapat banyak undang-undang seperti Rule of Third, dan sebagainya. rule itu sebenarnya membantu kita mendapatkan gambar yang baik dan "standard". akan tetapi tidak salah jika kita tidak mengikutinya dan "explore" dengan cara sendiri yang kita suka. mungkin anda suka gambar yang senget sikit atau gelap sikit atau sebagainya terpulang kepada apa yang anda rasa. dengan cara itu barulah seni dihasilkan dengan cara sendiri dan asli.. apabila ada orang kritik tentang itu maka kita perlu katakan bahawa kita nak hasil yang macam itu. mereka pasti akan berdiam diri. =)

akan tetapi sebelum kita nak "explore" , ilmu asas AMAT penting untuk diketahui. jadi mantapkan dulu ilmu asas dan barulah bereksperimen =)

Sekian

One Response so far.


sila laraskan kecerahan monitor komputer anda supaya anda dapat melihat perbezaan setiap jalur-jalur di bawah ini. ini bagi membolehkan anda melihat gambar-gambar dalam blog ini dalam kualiti warna yang maksimum.

Followers

Ebook Percuma tips asas fotografi

Hak Cipta Terpelihara

Blog ini adalah dilindungi oleh akta hakcipta. oleh itu anda dilarang sama sekali untuk memuat turun, menggunakan, memanipulasi, membuat salinan dan lain-lain yang berkaitan tanpa keizinan pemilik blog. sila hubungi pemilik blog untuk maklumat lanjut mengenai penggunaan kandungan blog ini untuk sebarang tujuan.

Jumlah Pengunjung

copyright@ www.afundee-photography.com. Dikuasakan oleh Blogger.

Stay In Touch

Masukkan alamat email anda di sini:

Delivered by FeedBurner

Copyright © a fun dee`s photography